Welke kosten mag u verwachten? De staat van kosten en ereloon omvat drie elementen:

1| De kosten van de advocaat

De kosten van de advocaat zijn enerzijds de vaste, algemene kosten voor de werking van het kantoor en anderzijds de specifieke, aan een welbepaald dossier toe te rekenen kosten voor de uitvoering van de door cliënt gevraagde dienstverlening.

De kosten worden als volgt begroot:

openen van een nieuw dossier: € 60,00
brieven en procedurestukken: € 10,00 per blad
kopies: € 0,50 per kopie
afsluiting dossier: € 60,00
verplaatsingen: € 0,50 per kilometer

De kosten zijn net als het ereloon te vermeerderen met 21% BTW.

2| De gerechtskosten

De gerechtskosten zijn de kosten die de client moet betalen aan derden, zoals de gerechtsdeurwaarders, de griffie, vertalers en openbare instanties. De client betaalt ze rechtstreeks aan deze derden. Indien de advocaat deze gerechtskosten voorschiet worden ze precies en gedetailleerd vermeld in de staat van kosten en ereloon.

3| Ereloon

Het ereloon is de vergoeding voor de door de advocaat of zijn medewerkers geleverde diensten.

In de regel wordt bij de aanvang besproken op welke wijze het ereloon zal worden aangerekend.

Er wordt ofwel een uurtarief afgesproken, ofwel een vast bedrag voor een welbepaalde procedure of onderdeel van een procedure. Er kan ook een bijkomende vergoeding worden afgesproken in geval van een gunstig resultaat.

Voor de bepaling van het uurtarief wordt rekening gehouden met het belang en de complexiteit van de zaak, de ervaring en specialiteit van de advocaat, de spoedeisendheid en de financiële draagkracht van de cliënt.

De diensten en prestaties worden in de regel aangerekend aan een tarief tussen 125 en 150 euro, meer btw (21 %) per uur, tenzij anders overeengekomen of bepaald. De aard van het dossier kan bepalend zijn om desgevallend een vast bedrag te bepalen, een percentage (bvb. bij invorderingen) of een succes-fee. In dat geval wordt dit vooraf en schriftelijk bepaald.

Meer informatie op http://www.advocaat.be/een-advocaat-raadplegen/wat-kost-een-advocaat

4| Rechtsplegingsvergoeding en terugbetaling advocatenkosten

Sinds 1 januari 2008 heeft een winnende partij in een proces het recht om (een deel van) het ereloon en de kosten van zijn advocaat te laten vergoeden door de verliezende partij ( = ‘verhaalbaarheid van de erelonen’ ).

Deze tussenkomst is forfaitair. Het is de rechter die het precieze bedrag zal bepalen. Het bedrag, zowel het basisbedrag als het minimum- en het maximumbedrag van de rechtsplegingsvergoeding staat in het KB van 26 oktober 2007. Meer info: www.advocaat.be.

In beginsel kent de rechter het basisbedrag toe. Als minstens één van de partijen hierom vraagt kan de rechter, op basis van 4 in de wet opgesomde gronden, het basisbedrag verlagen of verhogen binnen de grenzen van het minimum en het maximum. De rechter moet zijn beslissing in geval van verhoging of verlaging van het basisbedrag motiveren.

5| Rechtsbijstandsverzekering

U hebt misschien een rechtsbijstandsverzekering afgesloten (dikwijls is die verbonden aan uw auto-, woning- of gezinsverzekering). Deze verzekering dekt alle erelonen en kosten van de advocaat of komt tussen tot een bepaald bedrag. Ook bepaalde gerechtskosten zijn gedekt. U bent vrij in de keuze van uw advocaat.

6| Algemene voorwaarden

Tenzij anders uitdrukkelijk schriftelijk overeengekomen zal de relatie tussen client en de advocaat vallen onder de huidige algemene voorwaarden.

1. DE ADVOCAAT
1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de prestaties en diensten geleverd door de advocaat. Deze oefent zijn beroep uit als natuurlijk persoon en baat zijn kantoor uit onder het ondernemingsnummer: KBO 0851.270.119

1.2. Deze algemene voorwaarden zijn enkel van toepassing op de opdrachten in eigen beheer van de advocaat.

2. BEROEPSAANSPRAKELIJKHEID
De aansprakelijkheid van de advocaat is beperkt tot het bedrag van de door hem onderschreven professionele beroepsverzekering en binnen de grenzen van deze dekking.

3. TOEPASSING VAN DE WITWASPREVENTIEWET
Ingevolge de Witwaspreventiewet van 12 januari 2004 heeft de advocaat de verplichting tot identificatie van het cliënteel bij aanvang van de opdracht en tot melding van witwaspraktijken aan de Stafhouder.

4. RELATIE ADVOCAAT-CLIËNT
4.1. De cliënt verbindt zich ertoe bij aanvang en ook tijdens de opdracht alle nodige en nuttige informatie en stukken onmiddellijk mee te delen aan de advocaat. Wanneer er zich tijdens de opdracht nieuwe feiten voordoen deelt de cliënt dit onverwijld mee aan de advocaat.

De cliënt staat in voor de juistheid, volledigheid, tijdigheid en betrouwbaarheid van de door hem verstrekte informatie, hij draagt hieromtrent de volledige verantwoordelijkheid.

Hij mag er pas op vertrouwen dat de advocaat de informatie of stukken heeft ontvangen, wanneer dit persoonlijk door deze laatste wordt bevestigd.

Bij het voeren van een juridische procedure moeten strikte termijnen nageleefd worden. De cliënt beantwoordt vragen van de advocaat dan ook zo snel mogelijk en levert de nodige medewerking.

4.2. De cliënt zal er zich steeds van onthouden te handelen inzake een opdracht waarvoor hij de advocaat heeft gemandateerd. De cliënt neemt steeds eerst contact op met de advocaat.

De advocaat houdt de cliënt steeds geïnformeerd betreffend het verloop van de procedure.

4.3. De cliënt verstrekt zijn contactgegevens aan de advocaat en deelt elke verandering van zijn adres en/of van zijn contactgegevens spontaan mee. Hij deelt tevens mee langs welke weg er vertrouwelijk gecommuniceerd kan worden. Indien communicatie per e-mail verloopt zorgt de cliënt ervoor dat hij de opgegeven e-mailadressen actueel en ook effectief in gebruik houdt.

5. JURIDISCHE TWEEDELIJNSBIJSTAND
De advocaat gaat na of de cliënt in aanmerking komt voor juridische tweedelijnsbijstand (“pro – deo”).

Ingeval de cliënt recht heeft op juridische tweedelijnsbijstand en de advocaat de opdracht aanneemt, dient de advocaat door het bureau voor juridische bijstand te worden aangesteld als “pro deo - advocaat”. De cliënt die recht heeft op juridische tweedelijnsbijstand bezorgt de advocaat op eerste verzoek de vereiste stukken die nodig zijn voor diens aanstelling. Het tijdig aanleveren van stukken voor het vervolledigen van de aanstelling is de verantwoordelijkheid van de cliënt.

De advocaat is maar gehouden tot het leveren van prestaties wanneer diens aanstelling is goedgekeurd door het Bureau voor Juridische Bijstand en nadat de cliënt de forfaitaire bijdragen heeft betaald.

6. INTELLECTUELE EIGENDOM
Het is de cliënt niet toegelaten om de door de advocaat opgestelde adviezen, nota’s, contracten, processtukken, documenten en alle andere intellectuele werkzaamheden of diensten, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de advocaat, te verveelvoudigen, openbaar te maken of op welke andere wijze ook te gebruiken, anders dan in het kader van de aan de advocaat toegekende opdracht.

7. VERTROUWELIJKHEID EN GEHEIMHOUDING
De advocaat is gebonden door het beroepsgeheim. Ook de cliënt dient de vertrouwelijkheid van de processtukken en de met hem gevoerde communicatie te respecteren en mag de inhoud ervan niet delen met derden tenzij hij hiervoor de toestemming heeft verkregen van de advocaat.

8. BEROEP OP DERDEN
Buiten de gebruikelijke taken die in het advocatenkantoor worden vervuld, gaat de cliënt akkoord dat de advocaat, onder de verantwoordelijkheid van deze laatste, voor specifieke opdrachten een beroep kan doen op andere advocaten voor de uitvoering van zijn opdracht.

Indien het voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijk is dat een beroep wordt gedaan op een gerechtsdeurwaarder of een vertaler, laat de cliënt de keuze daarvan aan de advocaat.

De advocaat doet slechts met uitdrukkelijke instemming van de cliënt een beroep op andere derden, zoals notarissen, deskundigen of accountants, gekozen in overleg met de cliënt.

9. FACTURATIE EN BETALINGSVOORWAARDEN
9.1. De advocaat rekent een ereloon aan voor de geleverde prestaties en een vergoeding voor de gemaakte kosten.

Het ereloon wordt gerekend aan uurtarief. Er wordt gewerkt met een standaard uurtarief dat evenwel kan aangepast worden naargelang de hoogdringendheid, de moeilijkheid, het belang van de opdracht en zo meer.

Onder kosten worden begrepen de kantoor - en dossierkosten en kosten van derden. De vergoeding van de kantoor -en dossierkosten gebeurt overeenkomstig de door de advocaat meegedeelde tarieven.

De erelonen en kosten zijn te vermeerderen met 21 % BTW.

De kosten die eigen zijn aan de cliënt (kosten van derden, griffiekosten) zijn vrijgesteld van BTW en worden bij voorkeur rechtstreeks door de cliënt voldaan of opgenomen in de eindafrekening.

In bepaalde gevallen en mits dit zo wordt overeengekomen, kan voor het ereloon en de kosten een forfaitair bedrag worden bepaald.

9.2. De advocaat kan voor de aanvang van de opdracht en lopende de behandeling van de zaak één of meer voorschotten vragen voorafgaandelijk aan of tijdens de levering van de diensten. Een voorschot is het forfaitair bedrag dat de cliënt betaalt aan de advocaat, voorafgaand aan een gedetailleerde staat van kosten en ereloon (eindafrekening).

Deze voorschotten worden in mindering gebracht op de eindafrekening.

De advocaat is slechts gehouden prestaties te leveren na ontvangst van het volledige bedrag van het voorschot.

9.3. De cliënt betaalt de voorschotten en de eindstaat van kosten en erelonen van de advocaat binnen de tien dagen na ontvangst van de betalingsuitnodiging of factuur op de bankrekening daartoe vermeld. De advocaat kan, indien dit voor de goede dienstverlening noodzakelijk is, gemotiveerd een kortere betalingstermijn bepalen.

Ieder protest met betrekking tot een voorschot of eindstaat moet schriftelijk aan de advocaat gericht worden binnen de tien dagen na de verzenddatum. Bij gebreke aan (tijdig) protest wordt de betalingsuitnodiging of factuur onherroepelijk geacht aanvaard te zijn.

Ingeval van niet betaling op de vervaldag, zijn na schriftelijke aanmaning tot betaling nalatigheidsinteresten verschuldigd overeenkomstig de wettelijke interest, te rekenen vanaf de datum van aanmaning en wordt er bijkomend, vanaf een maand na de vervaldatum een vergoeding aangerekend die 10 % bedraagt van het openstaand saldo.

Niet of laattijdige betaling van facturen kunnen aanleiding zijn om de werkzaamheden te schorsen, ongeacht de stand van het dossier.

10. DERDENGELDEN
De advocaat stort alle bedragen die hij voor zijn cliënt ontvangt binnen de kortst mogelijke tijd door aan zijn cliënt. Indien de advocaat een bedrag niet onmiddellijk kan doorstorten, verwittigt hij de cliënt van de ontvangst van het bedrag en brengt hij hem op de hoogte van de reden waarom het bedrag niet wordt doorgestort.

De advocaat mag op de bedragen die hij ontvangt voor rekening van de cliënt sommen inhouden tot dekking van de openstaande voorschotten of staten van kosten en ereloon. Hij brengt de cliënt hiervan schriftelijk op de hoogte. Deze bepaling doet geen afbreuk aan het recht van de cliënt om de ereloonstaten van de advocaat te betwisten en betaling van deze ingehouden bedragen te vorderen.

Het feit dat de advocaat openstaande voorschotten of staten van kosten en ereloon inhoudt op dergelijke bedragen, verandert niets aan de verplichting van de cliënt om het verschuldigde bedrag volledig te voldoen, voor zover de derdengelden in kwestie onvoldoende zouden zijn om het volledige verschuldigde bedrag en btw te voldoen.

De advocaat stort alle bedragen die hij van de cliënt ontvangt voor rekening van derden onmiddellijk door aan deze derden.

11. BESCHERMING EN VERWERKING VAN DE PERSOONSGEGEVENS
11.1. De cliënt geeft de uitdrukkelijke toestemming aan de advocaat om de informatie die hij hem verstrekt in het kader van de opdracht en desgevallend de persoonsgegevens , gegevens betreffende strafrechtelijke veroordelingen en strafbare feiten en de bijzondere categorieën van persoonsgegevens die hierin begrepen zouden zijn, te verwerken voor een of meer welbepaalde doeleinden zoals omschreven in het voorwerp van de dienstverlening en de taak van de advocaat.
De advocaat behoudt daarnaast het recht om deze informatie te verwerken met het oog op zijn gerechtvaardigde belangen of deze van derden, de uitoefening van het fundamenteel recht op vrijheid van meningsuiting of informatie en/of de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering.

De cliënt heeft het recht om een verzoek tot inzage, correctie, verwijdering, gegevensoverdraging van zijn persoonsgegevens of verzoek tot intrekking van zijn toestemming of bezwaar op de verwerking van zijn persoonsgegevens aan de advocaat te richten.

De advocaat verbindt zich ertoe om binnen een termijn van een maand de cliënt van een gemotiveerd antwoord op zijn verzoek te voorzien. Afhankelijk van de complexiteit van het (de) verzoek(en) en van het aantal verzoeken kan die termijn indien nodig met nog eens twee maanden worden verlengd. Dit antwoord moet op gemotiveerde wijze aangeven waarom de advocaat (niet) ingaat op het (de) gevraagde verzoek(en) van de cliënt.

De advocaat behoudt zich desgevallend het recht voor een redelijke vergoeding aan te rekenen in het licht van de administratieve kosten waarmee het inwilligen van het (de) verzoek(en) gepaard gaat/gaan.

11.2. Na beëindiging van de opdracht wordt het dossier gedurende 10 jaar bewaard zowel digitaal als op papieren drager, waarna het wordt vernietigd. De cliënt aanvaardt dat afschriften en uitgiften van vonnissen nadien bewaard blijven en geklasseerd worden.

12. TOEPASSELIJK RECHT EN GESCHILLEN
De overeenkomst tussen de advocaat en de cliënt wordt beheerst door het Belgisch recht.
De rechtbanken van Zaventem en Brussel zijn hierbij exclusief bevoegd.
Conflicten worden bij voorkeur in der minne geregeld.

De advocaat is onderworpen aan verschillende reglementen en een specifieke deontologie. Meer informatie hieromtrent vindt u op www.balieleuven.be. en www.advocaat.be

Indien de cliënt van mening is dat de advocaat ten aanzien van de verwerking van de persoonsgegevens van de cliënt op onrechtmatige wijze gehandeld heeft, of niet of op onvoldoende wijze tegemoetgekomen is aan het (de) aan de advocaat gerichte verzoek(en), kan de cliënt zich wenden tot de nationale gegevensbeschermingsautoriteit.

Dat kan via de volgende contactgegevens:

Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer
Drukpersstraat 35, 1000 Brussel
+32 (0)2 274 48 00
+32 (0)2 274 48 35
commission(at)privacycommission.be

13. GELDING EN WIJZIGINGEN
De bedingen van deze algemene voorwaarden gelden tenzij schriftelijk andere afspraken overeengekomen zijn.
De advocaat behoudt zich het recht voor de algemene voorwaarden aan te passen, bijvoorbeeld na het wijzigen van de wet.

7| Modelcontract advocaat- particuliere client

Wij stellen u een modelcontract ter beschikking met als doel de belangrijkste verbintenissen tussen een advocaat en zijn cliënt schriftelijk vast te leggen. Het gebruik van het modelcontract is niet verplicht.

8| Telefonische en schriftelijke (online) dienstverlening

Een persoonlijk contact is meestal aangewezen. Voor de dienstverlening die louter telefonisch, schriftelijk, online of via videoconferentie gebeurt, gelden dezelfde kosten en erelonen als hierboven vermeld.